Post Published: 29/07/2017
[Asmal Masalik Lieyyam Mahdiyy Maliki Li Kull-id Dunya Biemrillah-il Malik ("The Best ways to know the time of the Mahdi, King of the World, by Allah's command"),Qalda bin Zayd, p. 216]
[The source mentioned for this narration, is a rare hand-written book (manuscript), dated around 300 years after the Hijra and is found today, in Istanbul, Turkey in the Süleymaniye Library, under the section listed as "Islamic manuscripts 3664/ Al Medina Al Munawara"]
Muhammad ibn Ismail al-Bukhari the author of the famous:
في ذي القعدة تَجَاُدُب القبائل, و عامئذ ينهب الحاج فتكون ملحمة بمنى, [ فيكثر فيها القتلى, وتسفك فيها الدماء, حتى تسيل دماؤهم على عقبة الجمرة ], حتى يهرب صاحبهم فيؤتى به, بين الركن والمقام, فيبايع وهو كاره, [ ويقال له: إن أبيت ضربنا عنقك] , فيبايعه مثل عدة أهل بدر, يرضى عنه ساكن السماء وساكن الأرض
2) A Star with a tail appears from the East
حدثنا
سعيد أبو عثمان عن جابرعن أبي جعفر قال
إذا
بلغ العباس خراسان طلع بالمشرق القرن ذو
الشفا وكان أول ما طلع بهلاك قوم نوح حين
غرقهم الله وطلع في زمان إبراهيم عليه
السلام حيث ألقوه في النار وحين أهلك الله
فرعون ومن معه وحين قتل يحيى بن زكريا
فإذا رأيتم ذلك فاستعيذوا بالله من شر
الفتن ويكون طلوعه بعد انكساف الشمس
والقمر ثم لا يلبثون حتى يظهر الأبقع بمصر
Abi Ja’far said: “If the Abbas reaches Khorasan, (a star known as) Horn Zu-Shifa rises in the East.
The first time it appeared was at the perishing of the people of (Prophet) Noah when Allah drowned them. And it rose at the time of (Prophet) Abraham, peace be upon him, when they cast him into fire, and when Allah caused Pharaoh (at the time of Moses) and those with him to perish, and when (Prophet) John (the Baptist) son of Zakariah was killed. If you see this, seek refuge in Allah against the evilness of Fitan (strifes and tribulations). It will rise after the eclipse of the sun and the moon. Then, soon the Abqa (a man seeking to rule) in Egypt will appear.” (Nuaim bin Hammad’s book Kitab Al-Fitan, Al-Muttaqi al-Hindi’s book Al-Burhan fi `Alamat al-Mahdi Akhir az-Zaman, p. 32)
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة عن عبد العزيز بن صالح
عن علي بن رباح عن ابن مسعود قال
تكون
علامة في صفر ويبتدأ نجم له ذناب
Ibn Mas’ud said: “There will be a sign in (the month of) Safar and the star with a tail will begin.” (Nuaim bin Hammad’s book Kitab Al-Fitan)
قال
الوليد
والحمرة
والنجوم التي رأيناها ليست بالآيات إنما
نجم الآيات نجم ينقلب في الآفاق في صفر
أو في ربيعين أو في رجب وعند ذلك يسير
خاقان بالأتراك تتبعه روم الظواهر بالرايات
والصلب
Al-Walid said: “The redness and stars we have seen are not the Ayat (signs). The star of the Ayat (signs) is a star that flips (or turns) in the horizons in (the month of ) Safar or in (the 2 months of) Rabi (the first and second Rabi), or in (the month of) Rajab. Once this happens, Khankan marshes the Turks (Russians); the Romans (Europeans) of Zawahir will follow with the banners (battalions) and Crosses.” (Nuaim bin Hammad’s book Kitab Al-Fitan)
قال
الوليد وقال كعب
هو
نجم يطلع من المشرق ويضيء لأهل الأرض
كإضاءة القمر ليلة البدر
Ka’b said: “It is a star that rises from the East and illuminates for the people of the Earth like the illumination of a moon in a full-moon night.” (Nuaim bin Hammad’s book Kitab Al-Fitan)
عن
الوليد قال بلغني عن كعب أنه قال
يطلع
نجم من المشرق قبل خروج المهدي له ذناب
قال
وحدثت عن شريك أنه قال بلغني أنه قبل خروج
المهدي تنكسف الشمس في شهر رمضان مرتين
Ka’b said: “ ‘A star will rise from the East before the appearance of the Mahdi and it has a tail.’ And Sharik said:’ Before the appearance of the Mahdi, the sun will have an eclipse in the month of Ramadan twice.’ ” (Nuaim bin Hammad’s book Kitab Al-Fitan)
3)
حدثنا
عثمان بن كثير عن جرير بن عثمان عن سليمان
بن سمير عن كثير بن مرة قال
آية
الحدثان في رمضان والهيش في شوال والنزائل
في ذي القعدة والمعمعة في ذي الحجة وآية
ذلك عمود ساطع في السماء من نور
Kathir bin Murra said: ” The Aya (sign) of the occurrence is in Ramadan, and commotion (disturbance) is in Shawwal, Nazail in Zul-Qa’da, fighting is in Zul-Hijja, and the Aya (sign) of this is an illuminating column of light in the sky.” (Nuaim bin Hammad’s book Kitab Al-Fitan)
4)
حدثنا
عبد القدوس عن عبدة بنت خالد بن معدان
عن
أبيها خالد بن معدان قال إذا رأيتم عمودا
من نار من قبل المشرق في شهر رمضان في
السماء فأعدوا من الطعام ما استطعتم فإنها
سنة جوع
Khaded Bin Madan said: ” If you see a column of fire from the East, in the month of Ramadan, in the sky, get food as much as you can, for it is (going to be) a year of starvation (famine).” (Tabarani, Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan )
5)
حدثنا
عيسى بن يونس والوليد بن مسلم عن ثور بن
يزيد
عن
خالد بن معدان قال إنه ستبدوا آية عمودا
من نار يطلع من قبل المشرق يراه أهل الأرض
كلهم فمن أدرك ذلك فليعد لأهله طعام سنة
Khaded Bin Madan said: ” An Aya (sign) which is a column of fire rising from the East will appear that all people of the World will be able see. Whoever is present (alive) should arrange for his family food supply for one year.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan )
6)
حدثنا
أبو إسحاق الأقرع حدثني أبو الحكم المدني
قال حدثني يحيى بن سعيد عن سعيد بن المسيب
قال
تكون
فرقة واختلاف حتى يطلع كف من السماء وينادي
مناد ألا أن أميركم فلان
Saeed bin Al-Musayab said: “There will be disunity and dispute until a hand from Heaven and a caller calls that your prince is this person.” (Nuaim Ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
7)
حدثنا
ابن وهب عن إسحاق بن يحيى عن محمد بن بشر
بن هشام عن ابن المسيب قال
تكون
فتنة بالشام كان أولها لعب الصبيان ثم لا
يستقيم أمر الناس على شيء ولا تكون لهم
جماعة حتى ينادي منادي من السماء عليكم
بفلان وتطلع كف بشير
Saeed bin Al-Musayab said: “There will be a Fitna in AshSham. Its beginning will be like a *play of boys. Then, the affairs of people will not settle on anything and unity will not be achieved until a caller calls from Heaven: ‘Follow this person’, and a hand appears as a sign.” (Nuaim Ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
---* "It was in the impoverished drought-stricken rural province of Darʿā, in southern Syria, that the first major protests occurred in March 2011. A group of children had been arrested and tortured by the authorities for writing antiregime graffiti; incensed local people took to the street to demonstrate for political and economic reforms. Security forces responded harshly, conducting mass arrests and sometimes firing on demonstrators. The violence of the regime’s response added visibility and momentum to the protesters’ cause, and within weeks similar nonviolent protests had begun to appear in cities around the country. Videos of security forces beating and firing at protesters—captured by witnesses on mobile phones—were circulated around the country and smuggled out to foreign media outlets."
[https://www.britannica.com/event/Syrian-Civil-War]
-------------------------------------------------
8)
حدثنا
الحكيم بن نافع عن جراح عن أرطاة قال
إذا
كان الناس بمنى وعرفات نادى مناد بعد أن
تحازب القبائل ألا إن أميركم فلان ويتبعه
صوت آخر ألا إنه قد كذب ويتبعه صوت آخر
ألا أنه قد صدق فيقتتلون قتالا شديدا فجل
سلاحهم البراذع وهو جيش البراذع وعند ذلك
ترون كفا معلمة في السماء ويشتد القتال
حتى لا يبقى من أنصار الحق إلا عدة أهل
بدر فيذهبون حتى يبايعون صاحبهم
Artat bin Al-Munzir said: “When people are in Mina and Arafat (near Mecca, for Hajj), after tribes split into parties, a caller will say “Your prince is this person”. Another voice follows it saying: “He is lying”. Then, another voice says: “It (first caller) said the truth.” So, they will engage in fierce fight …. then you will see a hand dangling from Heaven. Then, the fight becomes even more fierce such that only the number of (Muslim) people who fought in Badr remains alive. So, they go to give Bay’a (allegiance) to the man (Mahdi).” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
9)
حدثنا
الوليد ورشدين عن ابن لهيعة عن أبي قبيل
عن أبي رومان
عن
علي رضى الله عنه قال بعد الخسف ينادي
مناد من السماء إن الحق في آل محمد في أول
النهار ثم ينادي مناد في آخر النهار إن
الحق في ولد عيسى وذلك نحوه من الشيطان
Ali bin Abi Taleb said: ” After the Khusf (land collapse), a caller from Heaven calls: ‘The truth is in the family of Muhammad ‘ in the beginning of the morning. Then, another caller at the end of the morning calls: ‘The truth is in the progeny of Jesus.’ This (second call) is from Satan.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
---
10) Clashes
between Bani Hashem and Bani
Umaya
Bani
Hashem is the family clan to which Prophet Muhammad صلى
الله عليه وسلم belongs.
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة عن أبي قبيل قال
يملك
رجل من بني هاشم فيقتل بني أمية حتى لا
يبقى منهم إلا اليسير لا يقتل غيرهم ثم
يخرج رجل من بني أمية فيقتل لكل رجل اثنين
حتى لا يبقى إلا النساء ثم يخرج المهدي
Abi Qabil said: “A man will reign from Bani Hashem (meaning from the family of Prophet Muhammad صلى الله عليه وسلم ). He kills Bani Umaya until very few of them remain alive and does not kill except them. Then, a man from Bani Umaya rise up and kills for every man two until no body remains alive, except women. Then, the Mahdi appears.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
عبد الله بن مروان عن الهيثم بن عبد الرحمن
عمن حدثه
عن
علي بن أبي طالب رضى الله عنه قال يخرج
رجل قبل المهدي من أهل بيته بالمشرق يحمل
السيف على عاتقه ثمانية أشهر يقتل ويمثل
ويتوجه إلى بيت المقدس فلا يبلغه حتى يموت
Al-Haytham bin Abd-Al-Rahman narrated based someone that Ali bin Abi Taleb (r.a.), who is the cousin, son-in-law, and the 4th successor (Caliph) of Prophet Muhammad صلى الله عليه وسلم said: ” A man will come out from the East before the Mahdi, from his Household (family), carrying a sword for 8 months, killing and maiming people. He heads toward Jerusalem and dies once he reaches (conquers) it.” (Nuaim Ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
11) The Killing of the Good Soul from Bani Hashem (& his brother or sister)
The good soul who will be killed is believed to be a man from Bani Hashem, meaning from the family clan of Prophet Muhammad صلى الله عليه وسلم .
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة قال حدثني أبو زرعة
عن عبد الله بن زرير عن عمار بن ياسر رضى
الله عنه قال
إذا
قتل النفس الزكية وأخوه يقتل بمكة نادى
مناد من السماء إن أميركم فلان وذلك المهدي
الذي يملأ الأرض حقا وعدلا
Amar bin Yasir said: “Once the good soul and his brother are killed, will be killed in Mecca, a caller from Heaven calls: Your prince is (says his name). This is the Mahdi who will fill Earth with equity and justice. ” (Nuaim Ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
وقال
ابن عياش وأخبرني بعض أهل العلم عن محمد
بن جعفر قال علي بن أبي طالب قال
ويقتل
أخوين من قريش من بني هاشم ويصلبهما على
باب المسجد رجل وأخته يقال لهما محمد
وفاطمة
Ali bin Abi Taleb (r.a.) said about what the Sufyani does in Mecca: “He (the Sufyani) kills two siblings from Bani Hashem of Quraish, a man and his sister, they are called Mohammad and Fatima. He crucifies them at the gate of the Masjid (in Mecca).” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
---The Emergence of the Sufyani and the Khusf (Land Collapse) in Bayda
حدثنا
يحيى بن اليمان عن يحيى بن سلمة عن أبيه
عن
أبي صادق قال لا يخرج المهدي حتى يقوم
السفياني على أعوادها
Abi Sadek said: ” The Mahdi does not emerge until the Sufyani emerges on the ashes (of the Muslim nation).” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
الوليد بن مسلم عن شيخ
عن
الزهري قال في ولاية السفياني الثاني ترى
علامة في السماء
Al-Zuhri said: “During the reign of the second Sufyani, a sign in the sky will be seen.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة عن أبي قبيل حدثنا ابن
وهب عن ابن لهيعة عن فلان المعافري سمع
أبا فراس
سمع
عبد الله بن عمرو بن العاص رضى الله عنهما
يقول علامة خروج المهدي إذا خسف بجيش
بالبيداء فهو علامة خروج المهدي
Abdullah bin Amr Ibn Al-Aas said: “If a Khusf (land collapse) occurs to an army in Bayda , that will be the sign of the appearance of the Mahdi.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan) This sign indicates that person the army was sent to attack is the Mahdi.
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة عن يزيد بن أبي حبيب
قال
قال
رسول الله صلى الله عليه وسلم خروج السفياني
بعد تسع وثلاثين
Yazid bin Habib said that the Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم said: ” The coming out of the Sufyani is after thirty nine.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
قال
ابن لهيعة وأخبرني عبد العزيز بن صالح عن
عكرمة
عن
ابن عباس رضى الله عنه قال
خروج
السفياني في سبع وثلاثين كان ملكه ثمانية
وعشرين شهرا وإن خرج في تسع وثلاثين كان
ملكه تسعة أشهر إن كان
Ibn Abbas (r.a.) said: ” If the coming out of the Sufyani is in thirty seven , his reign will be for 28 months. If he come out in thirty nine , his reign will be for 9 months.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
يحيى بن سعيد عن سليمان بن عيسى قال
بلغني
أن السفياني يملك ثلاث سنين ونصف
Sulaiman bin Isa said: “I was told that the Sufyani will rule for three and a half years.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
أبو عمر عن ابن لهيعة عن عبد الوهاب بن
حسين عن محمد بن ثابت عن أبيه عن الحارث
بن عبد الله
يخرج
رجل من ولد أبي سفيان في الوادي اليابس
في رايات حمر دقيق الساعدين والساقين
طويل العنق شديد الصفرة به أثر العبادة
Al-Harith bin Abdullah said: ” A man from the progeny of Abi Sufyan comes out, from the drought valley, with (an army carrying) red banners. He has thin arms and thin legs, with long neck, very yellowish (meaning pale) in complexion, on him (can be seen) the mark or sign of worship.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
12)
حدثنا
عبد الله بن مروان عن أرطاة عن تبيع
عن
كعب قال امرأة يملك حمل اسمه عبد الله بن
يزيد وهو الأزهر ابن الكلبية أو الزهري
بن الكلبية المشوه السفياني
Ka’b said: “He (Sufyani) will rule for the pregnancy period of a woman (meaning 9 months). His (Sufyani’s) name is Abdullah bin Yazid and he is the Al-Azhar ibn Al-Kulaiba or Al-Zahri bin Al-Kulaiba, the physically deformed Sufyani.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
الحكم عن جراح عن أرطاة قال
يدخل
الأزهر بن الكلبية الكوفة فتصيبه قرحة
فيخرج منها فيموت في الطريق ثم يخرج رجل
آخر منهم بين الطائف ومكة أو بين مكة
والمدينة من شيب وطباق وشجر بالحجاز مشوه
الخلق مصفح الرأس حمش الساعدين غائر
العينين في زمانه تكون هدة
Artat bin Al-Munzir said: ” After Al-Azhar ibn Al-Kulaiba enters Kufa (in Iraq), he will suffer from Qarha (illness), so he leaves it, then dies on his way. Then, another man from them (Bani Al-Kulaiba or Sufyan) emerges (and succeeds him) from between Al-Taif and Mecca or between Mecca and Medina … in Hijaz. He is physically deformed, has a flat face, strong arms, his eyes are inwardly set deep in his eye sockets. At his time, the Hadda (powerful, hammering sound) will occur.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
الحكم بن نافع عن جراح
عن
أرطاة قال في زمان السفياني الثاني تكون
الهدة حتى يظن كل قوم أنه قد خرب ما يليهم
Artat bin Al-Munzir said: “At the time of the second Sufyani, the Hadda (powerful, hammering sound) occurs, such that every nation thinks the land or nation next to them was devastated.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة عن عبد العزيز بن صالح
عن علي بن رباح
عن
ابن مسعود قال يتبدى نجم ويتحرك بإيليا
رجل أعور العين ثم يكون الخسف بعد ذلك
Ibn Masud said: “A star begins. Then, a man who is Awar (has a deformed eye) moves/roams around Eelya . Then, the Khusf (land collapse) occurs.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة عن عبد العزيز بن صالح
عن علي بن رباح
عن
ابن مسعود قال يتحرك بإيلياء رجل أعور
العين فيكثر الهرج ويحل السبا وهو الذي
يبعث بجيش إلى المدينة
Ibn Masud said: ” A man who is Awar (has a deformed eye) moves/roams around Eelya, Killing increases. He makes السبا (plundering and taking slaves) permissible. He is the one who sends the army to (attack) Medina.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
عبد الله بن مروان عن سعيد بن يزيد
عن
الزهري قال يبايع السفياني أهل الشام
فيقاتل أهل المشرق فيهزمهم من فلسطين حتى
ينزلوا مرج الصفر ثم يلتقون فتكون الدبرة
على أهل المشرق حتى ينزلون مرج الثنية ثم
يقتتلون فتكون الدبرة على أهل المشرق حتى
يأتوا الحص ثم يقتتلون فتكون الدبرة على
أهل المشرق حتى يبلغوا إلى المدينة الخربة
يعني قرقيسيا ثم يقتتلون فتكون الدبرة
على أهل المشرق حتى ينتهوا إلى عاقر قوفا
ثم يقتتلون فتكون الدبرة على أهل المشرق
فيحوز السفياني الأموال ثم تخرج في حلق
السفياني قرحة ثم يدخل إلى الكوفة غدوة
ويخرج منها بالعشي بجيوشه فإاذ كان بأفواه
الشام توفي وثار أهل الشام فبايعوا ابن
الكلبية اسمه عبد الله بن يزيد بن الكلبية
غائر العينين مشوه الوجه فيبلغ أهل المشرق
وفاة السفياني فيقولون ذهبت دولة أهل
الشام فيثورون ويبلغ ابن الكلبية فيثور
بمجموعة إليهم فيقتتلون بالألوية فتكون
الدبرة على أهل المشرق حتى يدخلوا الكوفة
فيقتل المقاتلة ويسبي الذرية والنساء ثم
يخرب الكوفة ثم يبعث منها جيشا إلى الحجاز
Al-Zuhri said: “The people of AshSham offer Bay’a (allegiance) to the Sufyani. He defeats the people of the East, kicking them out of Palestine….and follows them and defeats them in several more locations, including Qirqisia. He will suffer from Qarha in his throat and after entering Kufa, he leaves it and dies once he reaches the outskirts of AsSham. The people of AshSham will offer Bay’a to the son of Al-Kulaiba whose name is Abdullah bin Yazid bin Al-Kulaiba. His eyes are inwardly set deep in his eye sockets and his face is deformed. Once the people of the East know about the death of Sufyani, they say the reign of people of AshSham is finished. So, they rise up. Once Ibn Kulaiba (the second Sufyani) learns about this rise up, he sends an army. They fight and the defeat will be for the people of the East. Ibn Kulaiba’s army will enter Kufa and kill the fighters (of people of the East) and takes their children and women, and destroys Kufa. Then, he will send an army to Hijaz (Mecca & Medina).” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
Khalid bin Maadan said ” The Sufyani will defeat those who joined forces against him on two occasions, then he will die.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
13) The
emergence of Abqa and Ashab
Each
of these Muslim men will be seeking to rule the Muslims.
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة عن أبي قبيل عن سعيد
بن الأسود عن ذي قرنات قال
يختلف
الناس في صفر ويفترقون على أربعة نفر رجل
بمكة العائذ ورجلين بالشام أحدهما السفياني
والآخر من ولد الحكم أزرق أصهب ورجل من
أهل مصر جبار فذلك أربعة فيغضب رجل من
كنده فيخرج إلى الذين بالشام فيأتي الجيش
إلى مصر فيقتل ذلك الجبار ويفت مصر فت
البعرة ثم يبعث إلى الذي بمكة
Zi
Qarnat said: “People will differ in the month of Safar and split
(in their allegiance) among four individuals:
(1)
a man who has sought refuge in Mecca,
(2)
two men in Ash Sham, one of them is the Sufyani and the other one in
a son of Al-Hakam, who is blueish and Ashab (reddish white in
complexion),
(3)
and a man from the people of Egypt who is a tyrant. These are the
four. So, a man from Kinda becomes angry. He marshes towards those
vying for kingship in Ash Sham. His army comes to Egypt, kills the
tyrant (Abqa) and destroys Egypt severely. Then, he sends an
expedition to Mecca (to attack the Mahdi).” (Nuaim bin Hammad’s
Kitab Al-Fitan)
14)
حدثنا
الحكم بن نافع عن جراح عن أرطاة قال
إذا
اجتمع الترك والروم وخسف بقرية بدمشق
وسقط
طائفة
من غربي مسجدها رفع بالشام ثلاث رايات
الأبقع والأصهب والسفياني ويحصر بدمشق
رجل فيقتل ومن معه ويخرج رجلان من بني
سفيان فيكون الظفر للثاني فإذا أقبلت
مادة الأبقع من مصر ظهر السفياني بجيشه
عليهم فيقتل الترك والروم بقرقيسيا حتى
تشبع سباع الأرض من لحومهم
Artat bin Al-Munzir said: “If the Turks and Romans (in alliance) amass their armies and a village in Damascus experiences Khusf (land collapse), and a group of people fall off the western end of their mosque, then three banners will be raised in AshSham: Abqa’, As’Hab (reddish, white man), and Sufyani. A man in Damascus will be besieged, then killed with those who are with him. Two men from Bani Sufyan will appear (probably As’Hab and Sufyani), the second one will be the victorious. Once the support armies of Abqa’ approach, the Sufyani defeats them. He (Sufyani) will kill the Turks and Romans in Qirqisia (an ancient city in Eastern Syria) until the foxes in the land satisfy their hunger from their flesh (of the Turks and Romans).” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
---15) Black Banners from the East
Abdullah bin Masood narrated that the Prophet صلى الله عليه وسلم said : “A group of people will come from the East with Black Flags and they will ask for some “Khair”, but they will not be given what they ask for. So, they will fight and win against those people (who didn’t give them what they asked). Now, they will be given them what they asked for, but they will not accept it until they hand it over to a person from my Ahl Bayt (family) who will fill it (the Earth) with justice just as they filled it (the Earth) with oppression. So, whoever of you will be alive at that time should come to them (the Mahdi & People from the East with black flags) even by crawling over snow”. (Ibn Maja, Muhammad Al-Barzanji’s Isha’ah li Ashrat Al-Sa’a)
Ali bin AbuTalib narrated that the Prophet صلى الله عليه وسلم said:
قال صلى الله عليه وسلم ( يخرج رجل من وراء النهر يقال له الحارث بن حراث , على مقدمته رجل يقال له منصور , يوطيء او يمكن لال محمد كما مكنت قريش لرسول الله صلى الله عليه وسلم وجب على كل مؤمن نصره او قال اجابته
“A man called Al-Harith bin Harrath will come forth from Ma Wara an-Nahr (Transoxiana, meaning the region, between the Amu Darya and Syr Darya rivers, which includes Uzbekistan and Tajikistan, bordering Afghanistan ). His army will be led by a man called Mansur who will make matters ready and enabled for Muhammad’s family as Quraish enabled matters for the Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم. Every believer must help him, or he (the Prophet) said: ‘respond to him ( to his calls)’.” (Sunan Abu Dawud, Sunan AnNisa-ee, and Al-Buhaiqi)
Abdullah bin Al-Harith bin Jiz Al-Zubaidi said that the Prophet صلى الله عليه وسلم said : “People from the East will come to assist the Mahdi in laying the foundation for his dominion.” (Ibn Maja, Tabarani)
Abu Hurairah says that the Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم said: “(Armies carrying) black flags will come from Khorasan . No power will be able to stop them and they will finally reach إيلياء Eelya (Jerusalem) where they will erect their flags”. (Tirmizi)
Amr Bin Marra Al-Jamli said that the Prophet صلى الله عليه وسلم said: ” ‘Surely, Black Flags will appear from the Khorasan until a group (of them) will tie their horse leashes to the Olive Trees between Beit-Lahia (in Gaza district, Palestine) and Harasta (near Damascus, Syria).’ We asked: ‘Are there any Olive trees between these places?’ He said, ‘If there isn’t any, then, soon (Olive trees) will grow so that those people (of Khorasan) will come and tie their horses there’.” (Nuaim Ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan p. 215)
16)
أخرج
(
ك
)
نعيم
بن حماد (894)
عن
محمد بن الحنفية قال:
تخرج
راية سوداء لبني العباس,ثم
تخرج من خراسان أخرى سوادء,
قلانسهم
سود و ثيابهم بيض,
على
مقدمتهم رجل يقال له :
شعيب
بن صالح [
بن
شعيب ],
من
تميم,
يهزمون
أصحاب السفياني حتى ينزل ببيت المقدس ,
و
يوطئ للمهدي سلطانه,
ويمد
إليه ثلاثمائة من الشام , يكون
بين خروجه وبين أن يسلم الأمر للمهدي
اثنان وسبعون شهرا
Muhammad bin Al-Hanafia, said: ” A black banner of Bani Al-Abbas ( family of Prophet Muhammad’s صلى الله عليه وسلم uncle, Al-Abbas) will come out . Then, another black banner (army battalion) will come from Khorasan. Their turbans are black and their clothes are white. At their front end will be a man named Shuayb bin Salih, from Tamim (tribe) . They will defeat the supporters of the Sufyani (and proceed further) until he (Shuayb bin Salih) arrives to Jerusalem (where) he will lay the foundation for the Mahdi’s (future) dominion. He will be supplied with three hundred (men) from AshSham (Syria). From the time, he comes out (from Khorasan) until he hands over the matter (rule) to the Mahdi, there will be seventy two months (six years).” (Nuaim Ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
17)
Saeed
(or Sayyid) bin Al-Musayyab reported: “Black Banners will come from
the East from the descendants of Al-Abbas. They will remain for
whatsoever Allah wishes. Then, small Black Banners from the East will
come to fight a man from the descendants of Abu Sufyan . They will
give their allegiance to the Mahdi.” (Nuaim bin Hammad’s book
Kitab Al-Fitan)
18)
حدثنا
الوليد بن مسلم عن أبي عبيدة المشجعي عن
أبي أمية الكلبي عن شيخ أدرك الجاهلية [
و
]
قد
سقط حاجباه على عينيه قال
إذا
اختلف أهل الرايات السود افترقوا ثلاث
فرق فرقة تدعوا لبني فاطمة وفرقة تدعوا
لبني العباس وفرقة تدعوا لأنفسها
Al-Walid bin Muslim narrated based on an old man: “If the black banners split into 3 groups: a group calling for the progeny of Fatima (to rule the Muslims), a group calling for the progeny of the Abbas, and a group calling for (the kingship to be) for themselves…” (Nuaim bin Hammad’s book Kitab Al-Fitan)
19)
حدثنا
الوليد ورشدين عن ابن لهيعة عن أبي قبيل
عن أبي رومان
عن
علي قال إذا إختلفت أصحاب الرايات السود
يخسف بقرية من قرى أرم ويسقط جانب مسجدها
الغربي ثم تخرج بالشام ثلاث رايات الأصهب
والأبقع والسفياني فيخرج السفياني من
الشام والأبقع من مصر فيظهر السفياني
عليهم
Ali bin Abi Taleb (r.a.) said: “When the black banners differ among each other, a town/city of the towns/cities of Iram and the western side of its Mosque collapses. Then, in AshSham, three banners (armies) come out for each of the As’Hab (reddish white man), Abqa’, and Sufyani. The Sufyani comes from Ash Sham and the Abqa’ from Egypt. The Sufyani will defeat them.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
20)
عن أبي جعفر قال يخرج شاب من بني هاشم بكفه اليمنى خال من خراسان برايات سود بين يديه شعيب بن صالح يقاتل أصحاب السفياني فيهزمهم
Abi Ja’far said: “A young man from Bani Hashem (Prophet Mohammad’s صلى الله عليه وسلم family) with a mark in the palm of his right hand comes out from Khorasan with black banners. Between his hands (meaning assisting him) will be Shuayb bin Salih. He fights the followers of the Sufyani and defeats them.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
21)
حدثنا
الوليد بن مسلم ورشدين بن سعد عن ابن لهيعة
عن أبي قبيل عن أبي رومان
عن
علي بن أبي طالب رضى الله عنه قال إذا خرجت
خيل السفياني إلى الكوفة بعث في طلب أهل
خراسان ويخرج أهل خراسان في طلب المهدي
فيلتقي هو والهاشمي برايات سود على مقدمته
شعيب بن صالح فيلتقي هو وأصحاب السفياني
بباب اصطخر فتكون بينهم ملحمة عظيمة فتظهر
الرايات السود وتهرب خيل السفياني فعند
ذلك يتمنى الناس المهدي ويطلبونه
Ali bin Abi Taleb (r.a.) said: “If Sufyani’s Cavalry marsh to Kufa, the people of Khorasan will be requested to come to aid. The people of Khorasan will come out seeking the Mahdi. So, the Hashimi with an army carrying black banners, at its front end is Shuayb bin Salih, will meet the followers of the Sufyani at Istakhar Gate and a great battle will occur between them. The black banners will be victorious. Sufyani’s Cavalry will run away. At that time, people will wish for the Mahdi (to appear) and ask for him.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
22)
Al Zuhari who said ” The black flags will come from the East, led by mighty men, with long hair and beards, their last names are taken from the names of their home towns and their first names are from a Kunya (nick name, usually starts with ‘Abu’, which means ‘father of” ).” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
Ammar binYasir said: “When the Sufyani reaches Kufa and kills the supporters of the family of Muhammad صلى الله عليه وسلم , the Mahdi will come and the bearer of his Banner will be Shuayb, the son of Salih.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة عن عبد العزيز بن صالح
عن علي بن رباح
عن
ابن مسعود قال يخرج رجل من الموالي يمر
ويدعو إلى بني هاشم يدعى عبد الله يلي
أربع سنين ثم يهلك
Ibn Masud said: ” A man from Mawali appears and calls for (the dominion to be for) Bani Hashem (Prophet Mohammad’s صلى الله عليه وسلم family clan). He is called Abdullah. He will rule for 4 years and then die.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
The emergence of Araj coming from Al-Maghreb
حدثنا
أبو يوسف عن محمد بن عبيد الله بن يزيد بن
السندي
عن
كعب قال علامة خروج المهدي ألوية تقبل من
المغرب عليها رجل أعرج من كندة
Reported on a chain of transmission on the authority of Ka’b: ” The sign of the coming-out of the Mahdi is (army) battalions coming from Al-Maghreb , led by man who is an A’raj from Kinda.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan page 205)
Khusf (Land Collapse) in a village/city called Harasta
“The Earth will swallow a village called Harasta near Damascus.” (Muhammad Al-Barzanji’s book Isha’ah li Ashrat Al-Sa’a)
أخرج ابن عساكر (2\216) عن خالد بن معدان قال : يهزم السفياني الجماعة مرتين, ثم يهلك , ولا يخرج المهدي حتى يخسف بقرية بالغوطة, تسمى: حَرَسْتَا
Khaled bin Ma’daan said: “Sufyani defeats the group twice, then perishes. The Mahdi will not come out until a Khusf (land collapse) occurs in a village in Ghawta called Harasta.” (Ibn A’sakir)
حدثنا
الوليد ورشدين عن ابن لهيعة عن أبي قبيل
عن أبي رومان
عن
علي قال إذا إختلفت أصحاب الرايات السود
يخسف بقرية من قرى إرم ويسقط جانب مسجدها
الغربي ثم تخرج بالشام ثلاث رايات الأصهب
والأبقع والسفياني فيخرج السفياني من
الشام والأبقع من مصر فيظهر السفياني
عليهم
Ali bin Abi Taleb (r.a.) said: “When the black banners differ among each other, a village from the villages of Iram and the western side of its Mosque collapses. Then, in AshSham, three banners (armies) come out for each of the As’Hab (reddish, white man), Abqa’, and Sufyani. The Sufyani comes from AshSham and the Abqa’ from Egypt. The Sufyani will defeat them.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
الوليد ورشدين عن ابن لهيعة عن أبي قبيل
عن أبي رومان
عن
علي قال إذا اختلف أصحاب الرايات السود
بينهم كان خسف قرية بإرم يقال لها حرستا
وخروج الريات الثلاث بالشام عندها
حدثنا الوليد عن أبي عبد الله عن مسلم بن الأخيل عن عبد الكريم أبي أمية عن محمد بن الحنفية قال يدخل أوائل أهل المغرب مسجد دمشق فبيناهم كذلك ينظرون في أعاجيبه إذ رجفت الأرض فانقعر غربي مسجدها ويخسف بقرية يقال لها حرستا ثم يخرج ثم ذلك السفياني فيقتلهم حتى يدخلهم مصر ثم يرجع فيقاتل أهل المشرق حتى يردهم إلى العراق
حدثنا
ضمرة عن ابن شوذب
عن
ابن سيرين قال لا يخرج المهدي حتى يقتل
من كل تسعة سبعة
Ibn Sirene said: “The Mahdi does not appear until seven out of every nine (human beings) die.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
يحيى بن اليمان عن كيسان الرواسي القصار
وكان ثقة قال حدثني مولاي قال
سمعت
عليا رضى الله عنه يقول لا يخرج المهدي
حتى يقتل ثلث ويموت ثلث ويبقى ثلث
Ali bin Abi Taleb (r.a.) said: “The Mahdi does not appear until one third (of people) are killed, one third dies (probably due to natural disasters), and one third remains.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
ابن وهب عن معاوية بن صالح عن عبد الرحمن
بن جبير عن أبيه عن كعب قال
تخرب
الأرض قبل الشام بأربيعين عاما
Kaab said: ” The Earth will be devastated 40 years before AshSham (Greater Syria).” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا عبيد بن واقد القيسي عن محمد بن عيسى الهذلي عن محمد بن المنكدر عن جابر بن عبد الله عن عمر بن الخطاب رضى الله عنه قال سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول خلق الله تعالى ألف أمة ستمائة في البحر وأربعمائة في البر وأول شئ من هذه الأمم هلاكا الجراد فإذا هلكت تتابعت مثل النظام إذا قطع سلكه
Sequence of Signs preceding the Mahdi
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة قال حدثني أبو زرعة
عن ابن زريرعن عمار بن ياسر رضى الله عنه
قال
علامة
المهدي إذا انساب عليكم الترك ومات خليفتكم
الذي يجمع الأموال ويستخلف بعده ضعيف
فيخلع بعد سنتين من بيعته ويخسف بغربي
مسجد دمشق وخروج ثلاثة نفر بالشام وخروج
أهل المغرب إلى مصر وتلك أمارة السفياني
Amar bin Yusr said: “The sign of the Mahdi is: The Turks sweep down against you. Your Caliph who seeks wealth dies and you elect a successor after him who is weak so he gets deposed after 2 years from the Bay’a. A Khusf (land collapse) occurs in the West end of Damascus mosque (refers to Al-Aqsa Mosque in Jerusalem). The emergence of three individuals ( probably: Abqa’ , Ash-Hab, and Sufyani) in Ash Sham (Greater Syria). The attack of People of the West (Christians from the West ) on Egypt. This is (the beginning of) the reign of the Sufyani.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan )
قال
ابن لهيعة فأخبرني عبد الوهاب بن بخت عن
مكحول قال
قال
رسول الله صلى الله عليه وسلم في السماء
أية لليلتين خلتا و وفي شوال المهمة وفي
ذي القعدة المعمعة وفي ذي الحجة النزائل
وفي المحرم وما المحرم
قال
عبد الوهاب بن بخت وبلغني أن رسول الله
صلى الله عليه وسلم قال في رمضان آية في
السماء كعمود ساطع وفي شوال البلاء وفي
ذي القعدة الفناء وفي ذي الحجة ينتهب
الحاج المحرم وما المحرم
Mak-hul
said that the Messenger of Allah صلى
الله عليه وسلم said:
” In the sky, there is an Aya (sign) for two nights passed. In (the
month of) Shawwal, there will be Mahmaha ( murmuring). In (the month
of) Zul-Qi’da, there will be a clash. In (the month of) Zul-Hijja,
there will be fighting. In (the month of) Al-Muharram: What
is prohibited !
Abdul-Wahhab bin Bakht said that he was informed that the Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم said: “In Ramadan, there will be an Aya (sign) in the sky like an illuminating column (pillar). In Shawwal, there will be Bala’ (calamity). In Zul-Qida, there will be perishing. In Zul-Hijja, pilgrims will be robbed. In Al-Muharram, What is prohibited ! ” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan )
حدثنا
الوليد عن عنبسة القرشي عن سلمة بن ابي
سلمة عن شهر بن حوشب قال
بلغني
أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال يكون
في رمضان صوت وفي شوال مهمهة وفي ذي القعدة
تحارب القبائل وفي ذي الحجة ينتهب الحاج
وفي المحرم ينادي منادى من السماء ألا إن
صفوة الله من خلفه فلان فاسمعموا له
وأطيعوا
Shaher
bin Hawshab was informed that the Messenger of Allah صلى
الله عليه وسلم said:
“In (the month of) Ramadan, there will be a sound. In (the month
of) Shawwal, there will be a Mahmaha (murmuring). In (the month of)
Zul-Qi’da, there will be a fighting among tribes. In (the month of)
Zul-Hijja, the pilgrim will be robbed (looted). In (the month of)
Al-Muharram, a caller from Heaven calls: ‘The choice of Allah is
this person, so listen to him and obey him’.” (Nuaim bin Hammad’s
Kitab Al-Fitan)
حدثنا
ابن وهب عن مسلمة بن علي عن قتادة عن سعيد
بن المسيب عن ابي هريرة رضىالله عنه عن
النبي صلى الله عليه وسلم قال
تكون
آية في شهر رمضان ثم تظهر عصابة في شوال
ثم تكون معمعة في ذي القعدة ثم يسلب الحاج
في ذي الحجة ثم تنتهك المحارم في المحرم
ثم يكون صوت في صفر ثم تنازع القبائل في
شهري ربيع ثم العجب كل العجب بين جمادي
ورجب ثم ناقة مقتبة خير من دسكرة تغل مائة
ألف
Abu Hurayrah (r.a) said that the Prophet صلى الله عليه وسلم said: “There will be an Aya (sign) in (the month of) Ramadan. Then, there will ‘isabah (splitting into groups) in Shawwal. Then, there will be fighting in (the month of) Zul-Qi’da. Then, the pilgrim will be robbed in (the month of) Zul-Hijja. Then, the prohibitions will be violated in (the month of) Al-Muharram. Then, there will be sound in (the month of) Safar, then the tribes will conflict with each other in the two months of Rabi ( first Rabi and second Rabi). Then, the most amazing thing will happen between (the months of) Jumada and Rajab. Then, a well-fed she-camel will be better than a fortress (castle) sheltering a thousand (people).” (Al-Haakim, Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan )
حدثنا
عبد الله بن مروان عن أرطأة بن المنذر عن
تبيع عن كعب قال
هلاك
بني العباس عند نجم يظهر في الجوف وهدة
وواهية يكون ذلك أجمع في شهر رمضان تكون
الحمرة ما بين الخمس إلى العشرين من رمضان
والهدة فيما بين النصف إلى العشرين
والواهية ما بين العشرين إلى أربعة وعشرين
ونجم يرمى به يضيء كما يضيء القمر ثم يلتوي
كما تلتوي الحية حتى يكاد رأساها يلتقيان
والرجفتان في ليلة الفسحين والنجم الذي
يرمى به شهاب ينقض من السماء معها صوت
شديد حتى يقع في المشرق ويصيب الناس منه
بلاء شديد
Kaab said: “The perishing (end) of Bani Al-Abbas (the progeny of Al-Abbas) will be once a star appears in Jawf (region), and a Hadda (powerful, hammering sound) and Wahiya (catastrophe). All of this in the month of Ramadan. The redness will be between the 5th and 20th of Ramadan. The Hadda (powerful, hammering sound) is between the middle and the 20th (of Ramadan). The Wahiya (catastrophe) is between the 20th and 24th (of Ramadan). A star thrown (by Allah from Heaven) illuminates like a moon and then turns like a snake until its ends meet. Two tremors will be in the night of Fis’hain. The star thrown (by Allah from Heaven) is a Shahab (asteroid) that rushes from the sky with a powerful sound when it drops in the East and because of it, people will experience magnificent disasters.” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan )
حدثنا
الوليد بن مسلم حدثنا شيخ عن يزيد بن
الوليد الخزاعي
عن
كعب قال علامة انقطاع ملك ولد العباس حمرة
تظهر في جو السماء وهذه تكون فيما بين
العشر من رمضان إلى خمس عشرة وواهية فيما
بين العشرين إلى الرابع والعشرين من رمضان
ونجم يطلع من المشرق يضيء كما يضيء القمر
ليلة البدر ثم ينعقف
قال
الوليد وبلغني عن كعب أنه قال قحط في
المشرق وواهية في المغرب وحمرة في الجوف
وموت فاشي في القبلة
Kaab said: “The end of the kingship of Bani Al-Abbas (the progeny of Al-Abbas) is redness in the sky which occurs between the 10th to 15th of Ramadan. A Wahiya (catastrophe) between the 20th and 24th of Ramadan and a star coming from the East that illuminates like a moon in a full moon night, then it turns. Also Ka’b said: “Drought in the East, Wahiya (catastrophe) in the West, redness in the Jawf (Interior), death that spreads (perhaps due to contagious diseases) in Qibla (Mecca).” (Nuaim bin Hammad’s Kitab Al-Fitan )
Abdullah ibn Umar said: While we were sitting with the Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم , he mentioned the Fitan (strifes, trials & tribulations), mentioning many of them until he mentioned the Fitna (strife, trial & tribulations) of Ahlaas. Someone asked him: ‘ O Messenger of Allah, what is the “Ahlaas” Fitna?
He said ‘It is fleeing and plunder.
Then, will come Fitna (strife, trial & tribulations) of AsSarra’: its smoke is under the feet of a man (descendant) from my household (family), who claims he is of me ( my follower), but he is not because my Awlyia (followers or loyalists) are those who fear God. Then, the people will choose a man (to be a leader) who will be like a hip-bone on a rib (meaning he will not be able to hold a firm leadership grip).
Then, the Duhaima (Dark & Cunning that catches people off guard) Fitna (strife, trial & tribulations) that will not leave anyone without slapping him a slap (testing his faith); if people say it is finished, it stays longer; a man who is in the morning a Mu’min (Believer) by the the evening becomes a Kafir (Disbeliever), until people will be divided into two factions: a faction of Iman (faithfulness in belief) without hypocrisy and a faction of hypocrisy without Iman (faithfulness in belief). When this happens, expect the (Fitna of) Dajjal that day or the next day’.” (Sunan Abu Dawud, Al-Haakim, and Al-Zahabi)
حدثنا
رشدين عن ابن لهيعة عن عبد العزيز بن
صالح
عن
حذيفة قال الفتن بعد رسول الله صلى الله
عليه وسلم إلى أن تقوم الساعة أربع فتن
فالأولى خمس والثانية عشرون والثالثة
عشرون والرابعة الدجال
Huzaifa said: ” The Fitan (strifes) after the Messenger of Allah صلى الله عليه وسلم until the Hour (of Resurrection) are four : the first is 5 (years or months), the second is 20 (years or months), the third is 20 (years or months), the fourth is the Dajjal (Anti-Christ).” (Nuaim ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
عبد الله بن مروان عن أرطاة عن تبيع عن
كعب قال
تكون
ناحية الفرات في ناحية الشام أو بعدها
بقليل مجتمع عظيم فيقتتلون على الأموال
فيقتل من كل تسعة سبعة
وذاك
بعد الهدة والواهية في شهر رمضان
وبعد
افتراق ثلاث رايات يطلب كل واحد منهم
الملك لنفسه فيهم رجل اسمه عبد الله
Kab said: “There will be around the Euphrates, near AshSham ( Syria) or a little beyond it, a great assembly (of armies). They will fight each other over wealth, and seven out of every nine will be killed. And that will be after the Al-Hadda (demolition) and the Al-Wahiya (catastrophe) in the month of Ramadan, and after the split resulting in three banners (battalions or armies), each (head of a battalion or army) will seek the kingship (or possession of the wealth or treasure) for himself, among them is a man whose name is ‘Abdullah.” (Nuaim ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
عبد الله بن مروان عن أرطاة عن تتبيع
عن
كعب قال إذا كانت رجفتان في شهر رمضان
انتدب لها ثلاثة نفر من أهل بيت واحد أحدهم
يطلبها بالجبروت والآخر يطلبها بالنسك
والكسينة والوقار والثالث يطلبها بالقتل
واسمه عبد الله ويكون بناحية الفرات مجتمع
عظيم يقتتلون على المال يقتل من كل تسعة
سبعة
Kab said: “After two tremors (or disasters) occur in the month of Ramadan, three individuals from the same Household (family) spring forth (vying for kingship). One of them is vying for it by force, another one asking for it by piety, calmness, and dignity, and the third vying for it by killing and his name is Abdullah. There will be near the Euphrates river a great assembly for battle, where they will fight for the money (wealth or treasures/Gold). Seven out of every nine will be killed.” (Nuaim ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
حدثنا
عثمان بن كثير عن محمد بن مهاجر قال حدثني
جنيد بن ميمون عن ضرار بن عمرو
عن
أبي هريرة قال تدوم الفتنة الرابعة إثنا
عشر عاما تنجلي حين تنجلي وقد أحسرت الفرات
عن جبل من ذهب فيقتل عليه من كل تسعة سبعة
Abu Huraira said: “The fourth Fitna (strife) remains for 12 years, then it clears . Once it clears, the Euphrates will recede revealing a mountain of gold. Seven out of every nine (people fighting for it) will be killed.” (Nuaim ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
قال محمد بن مهاجر وحدثني الجنيد بن ميمون عن صفوان بن عمرو عن أبي هريرة رضى الله عنه قال الفتنة الرابعة عمياء مظلمة تمور مور البحر لا يبقى بيت من العرب والعجم إلا ملأته ذلا وخوفا تطيف بالشام وتغشى بالعراق وتحيط بالجزيرة بيدها ورجلها تعرك الأمة فيها عرك الأديم ويشتد فيها البلاء حتى ينكر فيها المعروف ويعرف فيها المنكر لا يستطيع أحد يقول مه ولا يرقعونها من ناحية إلا تفتقت من ناحية يصبح الرجل فيها مؤمنا ويمسي كافرا لا ينجو منها إلا من دعا كدعاء الغرق في البحر تدوم إثنى عشر عاما تنجلي حين تنجلي وقد انحسرت الفرات عن جبل من ذهب فيقتتلون عليها حتى يقتل من كل تسعة سبعة
أخرج
(
ك
)
نعيم
بن حماد (94)
بسند
صحيح على شرط مسلم عن علي قال:
(( الفتن
أربع فتنة السراء وفتنة الضراء وفتنة كذا
– فذكر معدن الذهب-
ثم
يخرج رجل من عترة النبي صلى الله عليه
وسلم يصلح الله على يديه أمرهم
Muslim bin Ali said: ” The Fitan (tribulations) are four: the Fitna of AsSara (tribulation of pleasure & prosperity), Fitna of AdhDhara (tribulation of hardship & affliction), and Fitna of the Gold metal. Then, a man from the family of the Prophet will emerge and Allah will cause problems to be settled down through him.” (Nuaim ibn Hammad’s Kitab Al-Fitan)
---
Everything
that will happen until the Hour!
Hudhayfah(ra) said: “The Prophet(s) stood up one day to speak to us, and told us everything that was going to happen until the Hour, and left nothing unsaid. Some of the listeners learnt it by heart, and some forgot it; these friends of mine learnt it. I do not remember it completely, but sometimes it springs to mind, just as one might remember and recognise the face of a man whom one had forgotten, when one sees him.” [Abû Dâwûd, Muslim]
It
is narrated by Hudhayfa (ra) that
the Messenger of
Allah (Peace be
upon him) stood on his (Pulpit) and "HE
DID NOT LEAVE OUT ANYTHING BUT EXPLAINED WHAT SHALL HAPPEN UNTIL THE
LAST HOUR" Whoever
remembered it remembered it and whoever forgot it
forgot it. [Qadhi
Iyaad, Ash-Shifa, Volume No.1, Page No. 206]
Hudhayfa
(ra) mentions that
the Prophet (Peace
be upon him) told us about all
the leaders of evil who shall appear till the day of judgment, he
told that they would be more than 300, he even told us "THEIR
NAMES, THEIR FATHERS NAMES AND THE NAME OF THEIR TRIBES" [Sunnan
Abu Dawud, Volume No.2 , Page No.441-443]
It
is said in the book, "Kitab
Al-Fitan"
by Abu `Abdullah
Nu`aim bin Hammad, that Abu
Hurayrah had two areas of knowledge he gained from the Prophet(s);
one of them he imparted, while he hid the other.
Abu
Hurayrah commented on that saying that if he had imparted the other
area of knowledge, he would have been slaughtered (and he pointed to
his neck when saying so). The
same hadith of Abu Hurayrah's "hidden
knowledge" is
also confirmed in Sahih
Bukhari:
Narrated
Abu Hurayrah (d.59 AH /
681 CE) : "I
have memorized two kinds of knowledge from Allah's Apostle . I have
propagated one of them to you and if I propagated the second, then my
pharynx (throat) would be cut (i.e. killed)." [Sahih
Bukhari, Vol. 1, Book 3, No. 121]
----------------------------------------------------------
Palestine:
The Past, Present and Future
---
End of Times 4:
The Final Phase
(Edited by ADHM)